Les retours de Frankenstein: comment (ne pas) se reconstruire dans le cinéma britannique d'après-guerre

Authors

Keywords:

Frankenstein, Terence Fisher, Hammer, Peter Cushing, Trauma

Abstract

The cycle of films made by Hammer Film Productions about the character of Frankenstein between 1957 and 1973 –all of them directed by Terence Fisher with Peter Cushing as the evil Baron– is a unique case of a repeated return to a construction narrative which is also at the same time the story of its own demise. Each new film revives and delves into this issue while it opens a stylistic void that can be seen as a reflection of the company’s own evolution. It can also be seen as a metaphor for horror cinema’s inability to proffer reassuring fictions that could give the British nation gratifying images of itself.

Author Biography

Jean-François Baillon, Univ. Bordeaux Montaigne

Jean-François Baillon is a Professor in English and Film Studies at Université Bordeaux Montaigne. He is currently president of SERCIA (Société d’Étude et de Recherche sur le Cinéma Anglophone). He has published articles on British gothic and horror cinema, such as: « La cité sans voiles : vers un gothique cinématographique contemporain dans le Londres d’après-guerre », in « Londres fantastique », ed. by Hélène Machinal and Denis Mellier, Otrante. Art et littérature fantastique, n° 23, Paris, Spring 2008, p. 113-126 ; “The Return of the (post)Colonial Repressed in British Horror Films of the 1960s”, Gothic N.E.W.S., vol. 2, ed. by G. Menegaldo, Michel Houdiard, 2010, p. 80-90 ; « Du savant fou à la folie de la science : raison et déraison dans le cinéma britannique à l’âge nucléaire 1950-1965 », in Le Savant fou, ed. by Hélène Machinal, PUR, 2013, p. 277-388 ; « La Pharmacie des écrans britanniques, 1950-1960 », Alliage n° 71, Winter 2012-2013, p. 108-122 ; « Au royaume des ombres : Daughter of Darkness (Lance Comfort, 1948) et The Queen of Spades (Thorold Dickinson, 1949) », Miranda, 8 (2013) ( http://miranda.revues.org/3669).

Published

2015-11-30

How to Cite

Baillon, J.-F. (2015). Les retours de Frankenstein: comment (ne pas) se reconstruire dans le cinéma britannique d’après-guerre. Leaves, (1), 373–381. Retrieved from https://revues.u-bordeaux-montaigne.fr/leaves/article/view/208

Issue

Section

II.3. Reconstructions : Apories et limites de la reconstruction